بارداری

هفته چهارم بارداری

کار من خیلی سخت و سنگین شده اگرچه هنوز به اندازه سر سنجاق هستم. هفته خیلی حساس و مهمی را پشت سر میگذارم. سه لایه اصلی در بدنم شکل میگیرد (لایه داخلی یا اندودرم، لایه میانی یا مزدورم، لایه خارجی یا آکتودرم) که وظیفه ساختن اعضای اصلی بدنم مثل ریه ها، کبد، دستگاه گوارش، استخوان ها، کلیه ها و قلب، عضلات، پوست و مو، عدسی های چشم، اعصاب و حتی دندان های من را بر عهده دارند.
و این پدرم است که با کروموزوم های خود (اسپرم) جنسیت من را تعیین می کند. اگرچه بعضی از روش ها و غذاها می تواند قبل از به وجود آمدن من، در جنسیتم نقش داشته باشند. مامان جون شما هنوز از جنسیت من بی خبرید، اما خودم خوب میدونم…!

 

و شما

با وجود این که به حامله بودن خود اطمینان ندارید اما مغز و نخاع و قلب جنین در حال شکل گیری است. نخاع از بخشی به نام لوله عصبی تشکیل می شود که اگر این شکل گیری کامل نباشد نوزاد با نقایصی در لوله عصبی به دنیا می آید. نوزادانی که با این نقص متولد می شوند ممکن است قادر به راه رفتن و مراقبت از خودشان نباشند.

شاید دوست داشته باشید بدونید هفته چهارم بارداری جنین چه شکلی است؟  خب تصویر زیر کاملا گویاست و همونطور که بالانر گفتیم شبیه سنجاق هست.

هفته چهارم بارداری

اسید فولیک که از خانواده ویتامین B است باعث می شود که نخاع جنین شما نمو کاملی داشته باشد. بنابراین بسیار مهم است غذاهایی مصرف کنید که حاوی اسید فولیک بیشتری باشند همچنین باید روزانه از قرص های اسید فولیک استفاده کنید (حاوی 400 میکروگرم اسید فولیک). همچنین از پختن بیش از حد سبزیجات خودداری کنید زیرا باعث تخریب اسید فولیک آن ها می شود. برخی مولتی ویتامین ها حاوی اسید فولیک هستند اما این مقدار برای شما کافی نیست.

سوال:هفته چهارم بارداری چی بخوریم؟

هفته چهارم بارداری حتما غذاهایی که اسید فولیک دارند را در برنامه غذایی خود بگنجانید. سبزیجات دارای برگ سبز مانند اسفناج، کلم بروکلی، مرکبات، مرکبات به خصوص پرتقال و نارنگی، لوبیا چشم بلبلی، لوبیا سبز، نخود فرنگی، مغز گردو، پسته، بادام و غلات دارای اسید فولیک هستند.

وضعیت جنین در هفته چهارم بارداری

این اولین هفته است که شما مطمئنید نوزادی در کار است. هر چند جنینی که بوجود آمده است حتی با کمک سونوگرافی با تکنولوژی بالا هم به سختی قابل مشاهده است . استفاده از سونوگرافی واژینال از راه واژن انجام می شود و این تنها امید دیدن جنین در هفته چهار بارداری است.

ویژگی های بارداری در هفته چهارم بارداری

در هفته چهارم بارداری بدن شما هورمونی به نام HCG (هورمون حاملگی) را ترشح میکند که در ادرار و خون قابل تشخیص است. این به معنی است مه تست خون و تست ادرار شما، هر دو حاملگی شما را تایید میکنند.

تست خون: تست خون با اندازه گیری مقدار HCG در خون شما عمل میکند. معمولا نتیجه بیش از 5 واحد بین المللی آن (5 IU) مثبت در نظر گرفته می شود. تست خون یک روش رایج برای زمانی است که نیاز به دانستن مقدار HCG دارید. با تکرار تست، 48 ساعت بعد می توانید تصویر خوبی از سلامتی بارداری خود به دست بیاورید. حتی قبل از اینکه سونوگرافی چیزی را نشان دهد.
دلیل اینکار این است که در اوایل بارداری سطوح HCG هر 48 تا 72 ساعت دو برابر می شود. تست خون برای خانم هایی که مشکلاتی نظیر خونریزی، لکه بینی، درد شکمی یا مشکلات بالقوه دیگر مثل سابقه بارداری نابجا (لوله ای) را دارند. تست خون یک راه برای تعیین تقریبی شروع بارداری هم هست تا بدانید چه زمانی باردار شده اید.

تست های ادرای: بعضی از تست های بارداری خانگی مقادیر بسیار پایین HCG حتی به اندازه 10 تا 15 واحد را اندازه میگیرند. در مقابل بعضی از این تست های خانگی انقدر حساس نیستند و HCG را در سطوح بالا مثل 200 ثبت میکنند. بعضی اوقات اید مجبور باشید برای یافتن HCG با شرکت سازنده تماس بگیرید چون این اطلاعات به ندرت روی بسته بندی آن ها چاپ شده است.
وقتی شما آزمایش ادرار انجام میدهید، غلظت HCG در طول روز به مواردی همچون قبلا چه زمانی ادرار کرده اید یا مصرف مایعات چقدر باشد، بستگی دارد و متفاوت خواهد بود. با اینکه گفته می شود HCGهر 48 ساعت تقریبا دو برابر می شود. عددها هنوز خیلی کوچک هستند و تفاوتی که یک روز ایجاد میکند خیلی بزرک است.
به همین دلیل بعضی شرکت های سازنده کیت بارداری اغلب پیشنهاد می کنند که شما اولین ادرار صبحگاهی را استفاده کنید چون قبل از آن خوابیده اید، در تمام طول شب دستشویی نرفته اید و چیزی ننوشیده اید و در نتیجه سطح HCG شما بالاتر خواهاد بود و تست با احتمال بیشتری آن را نشان می دهد.
اگر تست ادراری منفی دارید و هنوز قاعدگی رخ نداده است، باید دوباره تست را انجام دهید. در اوایل بارداری اگر HCG در روز دوشنبه دو واحد باشد، دو برابر شدن آن در روز چهارشنبه به 4 واحد می رسد، حال آنکه تست ادرار ممکن استنتیجه منفی بدهد.

نشانه های بارداری در هفته چهارم بارداری

شاید شما هم اکنون با تست بارداری که از خود گرفته اید متوجه شده اید که باردار شده اید اما داشتن فهرستی از مواردی که باید به دنبالش باشید شما را به طرز عجیبی آرام میکند. در این بخش فهرستی از شایع ترین علائم بارداری را برای شما لیست کرده ایم:
درد سینه ها: درد سینه ها در دوره های عادت ماهانه هم شایع است و اگر شما درد سینه ها را قبل از شروع عادت ماهانه خود دارید، ممکن تفاوت چندانی با آن نداشته باشد اما برای سایر خانم ها خیلی قابل توجه است.

تکرر ادرار : این موضوع بخاطر تغییر هورمون هاست و یکی از اولین نشانه های بارداری است که باید با آن کناربیایید.

تهوع و استفراغ: این علامت بارداری بسیار شایع است که به هورمون ها مرتبط است و شکل و درجات متفاوتی دارد.

ضعف و خستگی: نیاز به خواب بیشتر یا احساس خستگی یا گیجی یک علامت بسیار شایع در بارداری است.

سردرد: این سردردها می توانند به خاطر هورمونها، از دست دادن آب بدن یا حد قطع کافئین باشد

رفتار عجیب و غریب: بسیاری از خانم ها از یک سری علائم مختلف مثل افتادن اشیاء یا چیزهای دیگر یا هیجان بیش از حد شکایت میکنند که قابل توصیف نیست.

حالت تهوع در دوران بارداری

حالت تهوع در هر زمان از روز یا شب ممکن است افتاق بیافتد. بعضی از خانم ها در ساعت مشخصی از روز احساس حالت تهوع دارند و بعضی هم در تمام طول روز حالت تهوع دارند. با استفاده از نکات زیر می توانید احساس حالت تهوع خصوصا حالت تهوع صبحگاهی را کاهش یا بالکل برطرف کنید.

خوردن چیزی قبل از بیدار شدن از رختخواب
صرف غذاهای میان وعده در روز
مکیدن آب نبات های ترش
نوشیدن چای های مخصوص یا داروهای مخصوص رفع تهوع

البته فراموش نکنید قبل از اقدام به انجام هر کاری و مصرف هر دارویی، مشورت با پزشک انجام شود. در ضمن چنانچه خونریزی و کمر درد شدید در هفته چهارم بارداری داشتید حتما با پزشک معالج خودتون در میون بذارید.

برای مطالعه مقالات مربوط به بارداری هفته به هفته کلیک کنید.

امتیاز کاربر: 3.45 ( 4 نتایج)

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا