آشپزیسالاد

سالاد جوانه گندم

سالاد جوانه گندماگر تا به حال سالاد جوانه گندم را تست نکرده‌اید باید بگویم که طعمی شیرین و عطری دل‌انگیز دارد. ترکیب این سالاد با سبزی‌ معطری مانند جعفری و نعناع عطر و طعم خوشمزه‌ای به آن می‌دهد.
باتوجه به اینکه نیازی به پخت‌وپز نیست، بنابراین به صورت خام هم می‌توانید آن را در سالاد سرو کنید. طرز تهیه سالاد مذکور از یک دستور مدیترانه‌ای سرچشمه گرفته است.
مقداری گوشت کباب شده یا سبزیجات در کنار آن اضافه کنید و یک وعده غذایی تابستانی عالی را نوش جان کنید.

مواد لازم:

گندم جوانه زده: 2 فنجان
روغن زیتون بکر: 3 قاشق غذاخوری
آب لیمو تازه: 1 قاشق غذاخوری
سرکه: 1 قاشق غذاخوری
سیر خرد شده: 1 حبه
سماق آسیاب شده: 1 قاشق چایخوری
نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم
خیار خرد شده: 1 فنجان
گوجه فرنگی خردشده: 1 فنجان
پیاز قرمز نازک خرد شده: 1/4 فنجان
جعفری خرد شده: 1/2 فنجان
پیازچه خرد شده: 1/4 فنجان
نعناع خرد شده: 2 قاشق غذاخوری
پنیر فتا: 2 اونس خرد شده
گردوی خرد شده: 1/4 فنجان

طرز تهیه ی سالاد جوانه گندم خوشمزه:

1. روغن زیتون، آبلیمو، سرکه، سیر، سماق و کمی نمک و فلفل را در یک کاسه بزرگ با هم مخلوط کنید. جوانه‌های گندم را اضافه کنید و خوب هم بزنید.

2. باقی مواد را هم ریخته و با هم ترکیب کنید. سالاد را تست کنید و در صورت تمایل چاشنی نمک و فلفل را کمی را اضافه کنید.

می‌توانید 1 روز جلوتر سالاد را درست کنید و در یچخال بگذارید و خنک سرو کنید.

طرز تهیه جوانه گندم برای سالاد

1. نصف فنجان گندم را در کاسه‌ای ریخته و به آرامی بشورید. اطمینان حاصل کنید که پوست آن‌ها له نشده باشد. گندم‌ها را در یک کاسه قرار داده و با فاصله چند سانتی‌متر با آب بپوشانید. بگذارید یک شب بماند.

2. روز بعد آب را خالی کنید و مجددا کمی آب به کاسه اضافه کنید. صافی را روی ظرف قرار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود. دو بار در روز گندم‌ها را بشویید و آب اضافی آن را تخلیه کنید.

3. دانه‌ها باید در عرض 1 تا 3 روز جوانه بزنند. به محض اینکه گندم‌ها جوانه زدند می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید یا اینکه کمی صبر کنید تا اندازه جوانه‌ها بلندتر شود و به 1 – 2 سانتی‌متر برسد.

قبل از استفاده از جوانه حتما آن‌ها را شسته و آب اضافی را خالی کنید و غلات استفاده نشده را تا 1 هفته در یخچال نگهداری کنید.

خواص جوانه گندم

خواس سالاد جوانه گندمجوانه گندم سرشار از آلبومین‌های گیاهی، چربی‌ها، ویتامین‌ها و املاح معدنی است. ویتامین B1 که برای تعادل سیستم عصبی بدن است در آن یافت می‌شود. منبع اصلی ویتامین E1 است که برای باروری بسیار مناسب است و فقدان آن باعث مشکلاتی از جمله سقط جنین، از رفتن نشار و سرزندگی، بی‌حالی و عوارض پیری و … می‌شود.

ویتامین E1 نقش موثر و مهمی در اعمال دستگاه‌های تولیدی به عهده دارد. فعالیت غده‌های داخلی ارتباط و بستگی کامل به این ویتامین دارند. تمام ویتامین‌هایی که در گندم هست در جوانه آن نیز یافت می‌شود و این ویتامین‌ها برای رشد بچه‌ها و خوب کار کردن قوه بینایی، حفظ پوست و ریه‌ها و گلو و … بسیار مفید و موثر است.

در رابطه با شفای خستگی مفرط و ضعف و بی‌حالی جوانه گندم غذایی است که همه‌چیز را در خود جمع کرده و ارزش بی‌نظیری دارد. به عضلات کمک می‌کند تا حالت افتادگی و شلی خود را تغییر دهند و سفت و نیرومند شوند.
جوانه گندم برای رفع بی‌خوابی‌ها، عرق کردن شب‌ها، یائسگی، اختلالات قلبی، آسم، دیابت هم توصیه می‌شود.

جوانه گندم چشمه زاینده اسید گلوتالیک است. طبق تحقیقاتی که انجام شده است این ماده در معالجه عقب‌ماندگی فکری و عدم رشد قوای دماغی خیلی موثر و مفید است. جوانه گندم دارای مقدار زیادی منیزیوم است و همانطور که می‌دانید منیزیوم غذایی نیروبخش و پرقوت و جوانی‌خیر است.

غلات، آردها و گندم‌ طبیعی غذاهائی هستند که زندگی ما را در حد کامل تامین می‌کنند و به ما نیرو، جوانی و طول عمر می‌بخشند.
بهتر است که غلات را با قند و یا شکر نخورید چون در اینصورت تخمیر می‌شوند و دستگاه بدن انسان را مسموم می‌کنند.

دکتر روش پروفسور کلینیک بیولوژیک دانشکده مارسی با تحقیقات علمی ثابت کرده است که وقتی صد گرم گندم معمولی را تبدیل به گندم جوانه زده بکنیم 15 تا 45 درصد ویتامین ث آن افزایش پیدا می‌کند. علاوه براین جوانه زدن گندم و ی هر غله دیگری به علت تبدیل نشاسته آن به مواد قندی و یا دیاستازها و ویتامین‌ها هضم و جذب آن بسیار آسان می‌شود.

جوانه گندم یکی از 4 غذای معجزه‌گر دکتر گیلوردهاورز غذاشناس نامی جهانی است. کسانی که فقط غذایی دارند و یا در جاهایی هستند که به سبزی‌های تازه دسترسی ندارند می‌توانند با تهیه جوانه گندم و مصرف مرتب آن کمبود غذایی و ویتامین‌ها و املاح معدنی طبیعی را به این وسیله برطرف کرده و خود را نیرومند و سالم سازند.

امتیاز کاربر: 5 ( 2 نتایج)

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا