آشپزیپیش غذا

فرنی

طرز تهیه فرنی 2 نفره
فرنی یک پیش غذای خوشمزه و مقوی است که به عنوان صبحانه و یا غذای نوزاد هم می‌توانیم آن را سرو کنیم. ما در ایران فرنی را کاملا صاف و یکدست دوست داریم به همین دلیل به جای برنج از آرد برنج استفاده می‌کنیم. شما می‌توانید از نشاسته ذرت هم استفاده کنید اما پیشنهاد می‌کنیم از آرد برنج استفاده کنید. دلیل این پیشنهاد ارزش غذایی غیرقابل قیاس آرد برنج است. آرد برنج 6 گرم پروتئین در 100 گرم و دوز مناسب ویتامین B6 و آهن به شما می‌دهد. در حالی که نشاسته ذرت صرفاً نشاسته‌ای است که از دانه استخراج شده است و تقریباً هیچگونه قوتی به شما نمی‌دهد. ناگفته نماند که فرآوری آن بیشتر از آرد برنج است.

مقدار شیرینی در این دستور تهیه کاملا دست خودتان است. یعنی اگر خیلی شیرین می‌خورید مقدار شیرینی را زیاد کنید، اگر شیرینی زیاد شما را اذیت می‌کند، از اضافه کردن شکر بیشتر بپرهیزید.
از یک شیرین‌کننده خوب مانند شربت افرا استفاده کنید. در صورت استفاده از شربت افرا، باید مقدار دو قاشق غذاخوری شیر را کاهش دهید، در غیر این صورت فرنی غلیظ نمی‌شود. می‌توانید از شکر قهوه‌ای هم استفاده کنید. کمی شکر یا شربت استفاده کنید و اگر شیرین‌تر می‌خواهید هنگام سرو، یک شربت عسل مثلا شربت افرا به آن اضافه کنید. در این دستور توصیه می‌کنیم که از شکر سفید استفاده نکنید.
برای انرژی بیشتر می‌توانید از آجیل مانند پسته و یا بادام استفاده کنید. استفاده از گل سرخ هم برای تزئین و عطر بیشتر فرنی پیشنهاد خوبی است.


تهیه فرنی آرد برنج

طرز تهیه فرنی در منزل
طرز تهیه فرنی در خانه

مواد لازم:

آرد برنج: 2 قاشق غذاخوری (20 گرم)
شیر: 440/460 میلی‌لیتر
آب سرد: 100 میلی‌لیتر
شکر قهوه‌ای: 2 قاشق غذاخوری
هل: 3 عدد
گلاب: نصف قاشق چای‌خوری
پسته: یک مشت

طرز تهیه ی فرنی 2 نفره:

1. در یک تابه کوچک شیر را به همراه هل روی شعله بسیار ملایم گرم کنید. حواستان به شیر باشد که نسوزد یا انقدر نجوشد که از ظرف سرریز شود.

2. آرد برنج را الک کنید و به همراه یک فنجان آب در کاسه‌ای هم بزنید و مطئن شوید که آرد گلوله نشده است. پسته‌ها را خرد کرده و کنار بگذارید.

3. به محض اینکه در دیواره‌های ظرف شیر حباب ظاهر شد، هل را بردارید و مخلوط آرد برنج را به آرامی به شیر اضافه کنید. به صورت دورانی هم بزنید تا آرد کامل در شیر حل شود. برای جلوگیری از گلوله شدن آرد و ایجاد توده باید مدام به هم بزنید تا فرنی خوشمزه‌ ای درست کنید.

طرز تهیه فرنی مجلسی با آرد برنج
4. بعد از چند دقیقه شکر را هم اضافه کنید. اگر احساس می‌کنید که پیش غذا خیلی آبکی است مقداری شیر یا آرد برنج محلول در آب به آن اضافه کنید. فرایند هم‌زدن را ادامه بدهید تا میزان غلظت آن مانند عسل شود. البته نباید خیلی غلیظ شود.

نکته آشپزی: توجه داشته باشید که بعد از اینکه فرنی را از اجاق گاز برداشته و مقداری خنک شود هم کمی غلیظ‌تر می‌شود.

5. اجاق گاز را خاموش کرده و گلاب را اضافه کنید و کمی هم بزنید.

نکته آشپزی: هرگز گلاب را زیاد نجوشانید چون رایحه خود را از دست می‌دهد.

6. فرنی را داخل دو کاسه بریزید و آن را با پسته تزئین کنید و گرم سرو کنید.

طرز تهیه فرنی دونفره

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا