بارداری

هفته پنجم بارداری

در حال حاضر  قیافه من زیاد قشنگ نیست. الان دارای یکی سر مشخص و یک دم کوتاه هستم و به همه هم سن های خودم شبیهم. البته زیاد نگران این دم نباش چون از بین خواهد رفت. این که می گفتم اسید فولیک می خوام برای همین موقع بود چون سیستم عصبی من داره از لایه سلولی خارج شکل میگیره و به صورت یک لوله عصبی درمی آید که یک سرش مغز و سر دیگرش نخاع من را می سازه. ضمنا در مرکز بدن من، ساختمان قلب و عروق خونی به شکل یک برجستگی کوچولو دیده می شوند. قلب من به طور منظم مشغول کار است و قطرات بسیار ریز خون را در رگ های ریزه میزه ی من پمپاژ میکند، با دستگاه سونوگرافی می توانید از سلامت من باخبر شوید. من الان فقط 5-7 میلی متر طول دارم.

واما شما در هفته پنجم بارداری

وارد هفته پنجم بارداری شدید و مسلما بارداری موجب تغییر و تحولات بسیار زیادی در بدن یک زن حامله می گردد. بنابراین طبیعی است که مثلا دچار تغییرات خلقی شده و یا احساس تهوع و استفراغ داشته باشید، همه این ها به دلیل هورمون های حاملگی است که در جریان خون شما ریخته شده اند. تغییرات خلقی معمولا به صورت اضطراب، هیجان، خستگی مفرط، ترس، گریه های بی دلیل و زودرنجی بروز میکند و در این شرایط موثرترین همراه برای شما شریک زندگی شماست که می تواند با آگاهی، کمک مفیدی در توجیه اطرافیان نسبت به طبیعی بودن این تغییرات باشد.

هفته پنجم بارداری اندازه جنینسوال: آیا حاملگی بر روی خواب تاثیر دارد؟

بله هورمون های استروژن و پروژسترون که در هفته های اول افزایش می یابند. پروژسترون اثر خواب آوری دارد، در حالیکه استروژن خواب عمیق را بهم می زند و باعث بی قراری در خواب و زیاد غلطیدن می شود.
مری گردیده و سوزش سر دل را ایجاد می کند.

در هفته پنجم بارداری مراقب چه چیزهایی باشیم؟

درد پشت: درد پشت در هفته 5 بارداری ممکن است نشانه کرامپ رحمی و سقوط بالقوه جنین باشد. همچنین ممکن است به دلیل عفونت یا کشش رحم باشد. درد مکرر یا دردی که کاهش نمی یابد را به پزشک خود اطلاع دهید.

محو ناگهانی علائم بارداری: اگر شمار زیادی از علائم بارداری مثل درد سینه ها، تهوع یا حساسیت به بوها را داشتید و به طور ناگهانی ناپدید شدند، باید به پزشک معالج خود اطلاع دهید. این علائم ممکن است متناوب باشند اما از دست دادن کامل آن ها ناشی از یک مشکل هورمونی است که باید با پزشک در میان گذاشته شود.

ناتوانی در نگه داشتن آب یا غذا: استفراغ و حالت تهوع امر طبیعی و روتینی در دوران بارداری است اما خطرکم آبی برای بعضی خانم ها ممکن است جدی باشد. از این موضوع چشم پوشی نکنید و حتما با پزشک معالج حود در میان بگذارید.

خونریزی یا لکه بینی: اگرچه خونریزی گهگاه و به ندرت چیز خوبی به نظر می رسد ولی ممکن است هنوز خونریزی جایگزینی جنینی یا علامت دیگری باشد. به هر حال باید پزشک خود را باخبر کنید. چون ممکن است علامت سقط جنین، حاملگی نابجا یا تخمک آفت زده باشد (حالتی که تخمک بارور شده نتواند رشد کند) فراموش نکنید هرگونه نشانه غیرعادی یا آزاردهنده را فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

وضعیت جنین در هفته 5 بارداری

یک راه برای اندازه گیری اندازه جنین طول سری-دمی است. تا پایان هفته پنجم بارداری طول سر تا ته جنین 2.5 -1.5 میلی متر است. خیلی کوچک اما خیلی پرکار است. چند اتفاق عمده در هفته پنجم بارداری اتفاق می افتد. قلب جنین شروع به تپش میکند و جنین های عصبی و جنین های بافتی، که به مغز و طناب نخاعی تبدیل می شود، به هم جوش میخورند. بدین معنی که میتوانید بین سر و دم جنین تمایز قائل شوید. (باقی مانده ای که هنگام تبدیل رویان به جنین حذب بدن می شود) اما حتی با سونوگرافی هم نمی توانید به آن خوبی که میخواهید ببینید.

چگونه هفته پنجم بارداری بر خستگی و ضعف ناشی از بارداری غلبه کنیم؟

خستگی بسیار زیاد برای زندگی کردن مشکل است، به خصوص در زمانی که کارهای زیادی برای انجام دادن داریم. ضعف ناشی از بارداری با هر نوع ضعف و خستگی که قبلا احساس کرده اید متفاوت است. به ویژه زمانی که انتظار ندارید احساس خستگی شما را ضعیف میکند.
بهترین راه مواجهه با خستگی مبارزه مستقیم با آن است. سعی کنید اگر می توانید زودتر بخوابید و دیرتر از رختواب بیدار شوید. چرت زدن با اینکه جالب است راه حل خوبی نیست. به خصوص اگر طولانی شود.نباید خواب شبانه را فراموش کنید یا اینکه به جای شب روزها بخوابید. چرت های سی دقیقه ای یا کمتر می توانند نشاط آور باشند و خستگی روزانه را برطرف میکند.
نکات دیگری که برای خواب شبانه بهتر است عبارتند از :

هفته پنجم بارداری چه باید کرد
روزها ورزش کنید (ورزش سبک و تحت نظر پزشک) تا به خواب بهتر شبانه تان کمک کند ولی از ورزش طولانی چند ساعت قبل از خواب خودداری نمائید.
از مصرف کافئین بعد از ساعت 4 بعد از ظهر خودداری کنید
چند ساعت قبل از رفتن به رختخواب از خوردن پرهیز کنید
چرت های طولانی نزنید
سعی کنید برای خوابیدن و بیدار شدن زمان منظمی داشته باشید

چرا مرتب باید به دستشویی بروید؟

تکرر ادرار مشکلی است که بسیاری از خانم ها در شروع بارداری تجربه میکنند، حتی اگر توجهی به آن نداشته باشند. گرچه این علامتبیشتر در اواخر حاملگی دیده می شود، بسیاری از خانم ها حتی قبل از مثبت شدن تست بارداری مجبورند نیمه شب برای این امر بیدار شوند.
نیاز به ادرار بخاطر اندازه جنین نیست بلکه بیشتر بخاطر هورمون های دوست داشتنی است. فراموش نکنید که هدف ادرار کردن، دفع مواد زاید از بدن شماست. ساختمان داخلی بدن شما در حال ساختن و تولید است، حتی اگر در سطح میکروسکوپی باشد.
یک دوره طولانی 9 ماهه برای رفت و آمد به دستشویی خواهید داشت. پس بهتر است نوشیدن مایعات قبل از خواب را محدود کنید و از مصرف کافئین که خیلی ادرار آور بپرهیزید.
موضوع را به خانواده بگوئید.
اینکه چه زمانی و چگونه به خانواده تان بگوئید باردار هستید، تصمیم سختی است. بعضی ها صبر میکنند و بعد از پایان دوره 3 ماهه خبر بارداری را به خانواده خود اطلاع میدهند و بعضی در همان ابتدا می گویند. اینکه خبر بارداری را زود به دیگران بگوئید به شما فرصت می دهد که شادی تان را زودتر به آن ها انتقال دهید. همچنین باعث می شود برای روزهایی که خیلی احساس خوبی ندارید حمایت بیشتری بگیرید. بعضی خانم ها علائم بارداری یا تغییر در رفتار خود را مخفی میکنند دوره سختی را می گذرانند.
زودتر گفتن این ایراد را دارد که ممکن است شما سقط جنین داشته باشید و مجبور باشید خبر خود را پس بگیرید. نتیجه مثبت زودتر گفتن هم این است که اگربرایتان مشکلی پیش آمد میتوانید از آن ها کمک بگیرید.

 

اگه این مطلب دردی ازتون دوا کرد با امتیازتون خوشحالم کنید :))

امتیاز کاربر: 4.85 ( 2 نتایج)

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا