بارداری

هفته دوم بارداری

هفته دوم بارداری

در هفته دوم بارداری جنین هنوز شکل نگرفته است. شما یک فولیکول با یک تخمک رسیده دارید که آماده آزاد شدن است. فولیکول (follicle) توده هایی کروی شکل در تخمدان خانم ها هستند که در طی یک دوره قاعدگی یک یا چند عدد از آن‌ها رشد میکند و تخمک آزاد می‌شود.
زمانیکه تخمک آزاد شد، شما تخمک گذاری کرده اید! طی تخمک گذاری، تخمک تقریبا 24 ساعت فرصت دارد که با اسپرم بارور شود. به این معنا که در صورت تخمک گذاری قطعا حاملگی اتفاق می افتد.

نشانه های جسمی تخمک گذاری

شما در هر سیکل خود یکبار تخمک گذاری میکنید. مدت زمان متوسط این سیکل حدود 28 روز است که البته چند روز بالا و پایین بودن این عدد طبیعی است. اولین روز سیکل شما همان روزی است که قاعدگی تان شروع می شود. شما 14 روز قبل از پایان سیکل تخمک گذاری میکنید. پس اگر طول سیکل شما 30 روزه باشد شما روز شانزدهم تخمک گذاری میکنید.
نشانه های جسمی تخمک گذاری را در ادامه مشاهده میکنید :
افزایش ترشح واژن
درد مختصر یک طرفه در تخمدان نزدیک لگن تحتانی
تغییرات در قوام ترشحات واژن
نوسانات دمای بدن
شما باردار هستید، تبریک می گویم.

بارداری شما در حقیقت دو هفته قبل از اینکه قاعدگی شما به تاخیر بیفتد اتفاق افتاده است. اما سن حاملگی  از نظر پزشکی از اولین روز آخرین قاعدگی محاسبه می شود.

تخمک رسیده، سفر خود را به مقصد رحم، در داخل لوله آغاز میکند. همانوطور که بالاتر گفتیم، این تخمک فقط حدود 24 ساعت توانایی باروری دارد. در صورتی که اسپرم می تواند تا 72 ساعت در رحم، توانایی باروری خود را حفظ نماید. :)) اگر در اطراف تخمک اسپرمی وجود نداشته باشد، تخمک همراه ترشحات واژن دفع می شود و دار فانی را وداع میگوید.
اما داستان ما از آن جایی آغاز می شود که میلیون اسپرم با حرکات سریع و شلاقی تلاش میکنند خود را به تخمک برسانند، اما فقط یکی از آن ها فاتحانه موفق به نفوذ در داخل تخمک می گردد. این اسپرم به محض ورود، دم خود را از دست داده و باعث به وجود آمدن غلافی نفوذ ناپذیر برای سایر اسپرم، به دور تخمک می شود و این دو سلول (تخمک و اسپرم) بقیه سفر را با یکدیگر تا مقصد رحم ادامه خواهند داد.

در هفته دوم بارداری مراقب چه چیزهایی باشیم؟

درد یک طرفه شکم در هفته دوم بارداری: ممکن است این درد ناشی از کیست تخمدان باشد. بعضی از کیست های تخمدانی عملکردی هستند و هیچ مشکلی ندارند اما محض اطمینان بهتر است که با پزشکتان این موضوع را در میان بگذارید.

خونریزی یا لکه بینی در هفته دوم بارداری: ممکن ایت خونریزی در این مرحله طبیعی باشد اما اگر خونریزی یا لکه بینی مکرر و با طولانی دارید حتما با پزشک معالج خود در میان بگذاری.

شیوه زندگی سالم را از هفته دوم بارداری برنامه ریزی کنید

همانطور که یک لایف استایل غلط در اثر سهل انگاری و طی زمان ایجاد می شود، سلامت هم یکباره به دست نمی آِید و نیاز به زمان دارد. برای مثال اگر علاقه شدید به رستوران و فست فود و غذای بیرون دارید، بارداری این عادت را تغییر نمیدهد بلکه باید آگاهانه تصمیم بگیرید که به جای فست فود آماده به غذای خانگی روی بیاورید.

از انواع غذاها با ویتامین و پروتئین ها وارد رژیم غذایی خود کنید. مهم است که سبزیجات سبز و نارنجی، انواع حبوبات و پروتئین را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

در ماه دوم بارداری چی بخوریم؟

سعی کنید حتما روزی 8 ساعت خواب را داشته باشید.

از مصرف سیگار، نیکوتین، نوشیدنی های الکی و داروهایی که برای سلامت جنین و متعاقبا سلامت شما مضر است پرهیز کنید.
30 – 60 ورزش را در برنامه روزانه خود بگنجانید. حتی اگر پیاده روی بعد از شام باشد.

قفسه داروهای خود را پاکسازی کنید

مصرف دارو در دوران بارداری

قفسه داروهای خود را بررسی کنید و ببینید کدام داروها را بدون تجویز پزشک مصرف میکنید. شاید شما جزو آن دسته از افرادری هستید که همان ابتدای سردرد اقدام به مصرف قرص مسکن میکنید، یا آلرژی های تغییر فصل دارید و با مصرف قرص و دارو آن ها را رفع میکنید.
خب زمانی که شما باردار نیستید این داروها آسیبی به شما نمیزند اما در دوران بارداری، حتی یک مسکن ساده می تواند موجب خونریزی برای جنین یا خونریزی برای مادر و جنین شود و سلامت هر دو را به خطر بیاندازد. پس به هیچ وجه سهل انگاری نکنید.
اگر نمیتوانید مصرف داروها را قطع کنید یا جایگزین مناسبی برای آنها پیدا با پزشک خود مشورت کنید و با تایید پزشک داروهای مناسب را مصرف کنید.

از دوران بارداری خود لذت ببرید

همانطور که در طبیعت چهره های ظاهری متفاوتی را مشاهده می کنیم، حاملگی ها و احساسات متفاوتی از باردار شدن نیز وجود دارد. چهل هفته حاملگی بهترین دوران برای بلوغ فکری و شخصیتی زنان به شمار می آید. چرا که از سالیان دور، حتی قبل از ازدواج آرزوی مادر شدن در شما وجود داشته است.

نهایت لذت را از این دوران شیرین ببرید و تمام تلاش خود را برای اینکه حاملگی شما با شادی و نشاط همراه شود به کار بگیرید.
از همین ابتدا بدانید تغییرات روحی خاصی در این دوران برایتان به وجود می آید، از افسردگی و پریشان حالی که ناخودآگاه ممکن است برایتان پیش آید، غافل نشوید. در ضمن، نقش همسر شما در این سفر بسیار مهم و حساس است. او را از ابتدای حاملگی همسفر درونی خود بدانید و از محبت و حمایتش بهره مند شوید.

سوال: آیا موافق نبودن همسرم می تواند حاملگی مرا به خطر بیندازد؟
سعی کنید قبل از حاملگی هسرتان را با خود همراه کنید. زیرا حمایت های عاطفی و روانی همسر در سلامت جنین بسیار موثر است.

این پست راجع هفته دوم بارداری مفید بود؟

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید !

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا