خوراک

نرگسی اسفناج

نرگسی اسفناج
نرگسی اسفناج یک غذای ایرانی اصیل هست که سرشار از آهن است، چون ماده اصلی خوراک نرگسی، اسفناج هست. اسفناج هم که اول آهن بوده بعد وارد دسته سبزیجات شده است. :)
شاید برای شما هم سوال باشد که نرگسی اسفناج چیست و دلیل این نامگذاری چیست؟ اصلا چرا نرگسی؟؟ ژینویی! والا! خب در جواب باید بگیم که در ویکی پدیا جان عرض کردن دلیل نام‌گذاری نرگسی، تشابه رنگی این غذا با گل نرگس هست. گویا ترکیب رنگ سفید و زرد تخم مرغ و سبزی اسفناج، برای نام‌گذار تداعی‌گر گل نرگسی بوده است.
نرگسی که نوعی خوراک اسفناج محسوب می‌شود را می‌توانید به‌عنوان یک وعده غذایی در صبحانه، ناهار و یا شام بخورید. برای افطار در ماه رمضان هم گزینه خوبی به حساب می‌آید. خب توضیحات محاوره کافی است برویم برای دستور تهیه این پیش غذای خوشمزه.


مواد لازم برای تهیه نرگسی اسفناج:

روغن: 4 قاشق غذاخوری
پیاز خرد شده: 1 فنجان
سیر ریز شده: 3 عدد
لیمو: 1 عدد
پرتقال: 1 عدد
زعفران ذوب شده در 1 قاشق غذاخوری آب داغ: ⅛ قاشق چای‌خوری
اسفناج درشت خرد شده: 500 گرم
تخم مرغ: 4 عدد
زرد چوبه: ½ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه و قرمز: هر کدام ¼ قاشق غذاخوری
نمک: ½ قاشق غذاخوری

مواد نرگسی اسفناج


طرز تهیه نرگسی اسفناج:

1. یک ماهی‌تابه بزرگ انتخاب کنید و شروع به سرخ کردن پیازها کنید. پیازها باید طلایی و نرم شوند. پس نه عجله کنید که خام باشند و نه برید سراغ شبکه‌های اجتماعی که پیازها عملیات انتحاری بزنند و در کسری از ثانیه بسوزند. :|

2. بعد از سرخ شدن پیازها، زردچوبه را به همراه سیر خرد شده و آبلیمو/پرتقال اضافه کنید و حدود 1 دقیقه مواد را سرخ کنید. سپس اسفناج‌ها را اضافه کنید و هم بزنید و اجازه بدید اسفناج‌های نرگسی بپزند.

3. تخم‌مرغ‌ها رو بشکنید و به اسفناج‌ها اضافه کنید.

نکات نرگسی اسفناج

نکته آشپزی: روی هر تخم‌مرغ یک قطره دم کرده زعفران بریزید، بقیه نمک و فلفل را اضافه کنید و به همراه گرم با نان سبوس دار میل کنید.
نکته آشپزی: حواستان باشد که تخم‌مرغ‌ها را تکی اضافه کنید و اصلا هم نزنید.

4.زردچوبه و نمک و فلفل را هم اضافه کنید و در ماهی‌تابه را بذارید تا نرگسی بپزد. وقتی که رنگ تخم‌مرغ‌ها کاملا سفید شد، نرگسی باید آلارم بده که سرآشپز عزیز من پختم و آماده سرو هستم. :)
این پیش غذا را داغ و با نان تازه نوش جان کنید.

نرگسی اسفناج خوشمزه


این هم یک مدل تزیین نرگسی اسفناج هست که براتون گذاشتم ایده بگیرید. سرآشپز این نرگسی را در قارچ گذاشته است. دو تا قارچ بزرگ برداشته و داخلش را با قاشق خالی کرده و بعد اسفناج‌ها را ریخته و درنهایت تخم‌مرغ‌ها را وسط قارچ‌ها ریخته و اجازه داده تا بپزند. در واقع تصویر زیر نرگسی اسفناج با قارچ است.

نرگسی اسفناج و قارچ


اینم یک مدل خوراک نرگسی زیبا ساده و خوشمزه

تزئین نرگسی اسفناج

این غذا یک غذای مناسب فصل بهار که طرفداران زیادی دارد. این غذای ایرانی خیلی راحت است. محتویات نرگسی اسفناج شامل تخم‌مرغ و اسفناج است. اما چاشنی نرگسی اسفناج که آن را لذیذتر می‌کند، رایحه اشتهاآور سیر و پیاز و طعم لذیذ لیمو و آب‌پرتقال است که مزه آن را دلچسب‌تر می‌کند.

رسپی نرگسی اسفناج
زردچوبه یک ادویه جادویی است که نه تنها عطر و رنگ شگفت‌انگیزی را به غذاهای شما می‌دهد، بلکه ضد التهاب هم هست. بنابراین سعی کنید آن را به‌طور مرتب در آشپزی و رژیم غذایی خود استفاده کنید تا کمتر دچار بیماری می شوید!

خواص اسفناج

  • یکی از خواص خوب این سبزی خوش‌رنگ مربوط به قلب است. اسفناج سرشار از اسید فولیک است که باعث کاهش سطح هموسیستئین می‌شود و همانطور که می‌دانید خطر بیماری قلبی را بسیار کاهش می‌دهد.
  • تنظیم خواب از دیگر خواص سبزی اسفناج است. اسفناج دارای ویتامین B6 و منیزیم است و ویتامین B6 محرکی برای تولید سروتونین است. این هورمون برای آرام شدن بدن انسان عملکرد خوبی داشته و کمکی برای تنظیم خواب و چرخه بیداری است.
  • اگر در طول هفته بیش از دو بار دچار سوزش سردل می‌شوید به احتمال زیاد دچار مشکل رفلکس اسید معده هستید که بسیار آزاردهنده است. اسفناج ناجی خوبی برای رفع سوزش سرمعده است. برای این منظور استفاده از اسفناج به صورت خام و یا پخته شده، پیشنهاد می‌شود.
  • پرطرفدارترین بخش خواص اسفناج مربوط به رشد مو است. بالا بودن مقدار پروتئین و ویتامین c موجود در این سبزی، مانند یک دستگاه تنظیم عمل می‌کند و به بدن ما اجازه می‌دهد تا چربی پوست سر را تنظیم کرده و از ریزش مو جلوگیری کند. اگر دچار ریزش مو شده‌اید یا در خانواده خود سابقه ریزش مو دارید، دستور زیر برای شما گزینه مناسبی است. یک فنجان اسفناج را به همراه یک قاشق سوپ‌خوری عسل، روغن زیتون، روغن کرچک و یا روغن نارگیل با هم ترکیب کنید و سپس به پوست سرتان بمالید و برای 30 الی 60 دقیقه اجازه دهید تا مخلوط روی سرتان بماند.

نکاتی درباره جوشاندن اسفناج

سعی کنید هیچوقت اسفناج را نجوشانید و از آن بدتر آب آن را دور نریزید. چون اسفناج و سایر سبزیجاتی که مانند اسفناج برگ بزرگی دارند، آنقدر لطیف هستند که به‌سرعت پخته می‌شوند. بنابراین تمام مواد مغذی آن‌ها شامل مواد معدنی و مغذی را با آب‌جوشی که اغلب دور ریخته می‌شود، از دست می‌دهیم.

اگر به هر دلیلی سبزیجات را جوشاندید، آب را دور نریزید! آن را به همراه مقداری آبلیمو و چاشنی ادویه بنوشید یا آن را برای پخت ماکارونی، برنج یا حبوبات استفاده کنید.

خاصیت نرگسی اسفناج

نرگسی اسفناج خوشمره یک صبحانه یا میان‌وعده سالم و پر از پروتئین و آهن است. این غذا خیلی غنی است و گزینه خوبی برای روزهای شلوغ شما است که زمان زیادی برای درست کردن غذا ندارید. می‌توانید در زمان کوتاهی یک ناهار یا شام خوشمزه و لذیذ را به همراه اسفناج درست کرده و میل کنید.

امیدوارم این دستور آشپزی ژینولند برای شما مفید واقع شده باشد :)

اگه از این دستور آشپزی خوشتون اومد، با لایکتون ما رو خوشحال و حمایت کنید:)

امتیاز کاربر: 4.16 ( 5 نتایج)

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا